Tuesday, October 28, 2008

aku mulakannya dengan basmalah...

Aku pun tak tahu macam mana aku nak mulakan tapi yang pasti aku harus mulakan sekarang. It's now or never. Dari dulu lagi aku nak tulis banyak perkara merangkumi pengalaman, perancangan, suka duka kehidupan di perantauan dan juga ringkasan pengajian dalam sebuah blog. Bermula daripada jebatkirana.blogspot kemudian dhuhasakeenah.blogspot...tak pernah dapat tulis elok- elok.Salah aku sebenarnya. Penyakit taswif menyebabkan tanggungjawab merekodkan kejadian- kejadian penting untuk ibrah generasi seterusnya tak dapat aku laksanakan dengan baik. Lebih 'memburukkan' keadaan, blog yg sepatutnya jadi blog aku dan isteri aku dah diceroboh hak kedaulatannya oleh rakan-rakan isteriku yang setia huhu..Depa pulak yang rancak bersembang kat situ. Tapi bagus jugak..sekurang-kurangnya marhamah dapat 'berjumpa' semula dengan kawan-kawan lamanya dan berbual mesra setelah lama terpisah. Kira-kira semenjak aku muncul sebagai watak utama dalam hidupnya. Aku akui, ini merupakan salah satu pengorbanan daripada sekian banyak lagi pengorbanan lain yang telah dia lakukan untuk perkahwinan ini(hanya Allah yang mampu membalas jasa-jasanya padaku). Aku cuma berharap buah hatiku itu dapat menikmati juga masa remajanya seperti remaja-remaja yang lain walaupun tak sepenuhnya. Berkawan, berborak,bergurau dan berceloteh biarpun dia telah terikat dengan rumahtangga. For me, This is my field and i am the only one player here.. hehe.

Masa nak pilih tajuk blog, aku terkedu dan 'blank'. Takde idea! tak tau nak letak nama apa. Aku memang bukan sepuitis marhamah dan bukan jugak sekreatif dia. Kalau dia boleh come out with a lot of great ideas in naming and branding, aku pulak terkial-kial nak letak nama blog aku sendiri..huh!Ada jugak sebenarnya beberapa nama yang muncul dalam zihin aku tapi bila aku cuba tulis nama- nama tu sebagai nama blog, macam macam komen yang aku sendiri bagi pada mereka. 'jiwang siut', 'eei..geli lah', pergh..ni dah thiqoh sangat', erk..betul ke aku camni', 'wah ..haraki giler aku ni'. Last-last munculah 'fajar dari sakhra'. Aku dapat rasakan sesuatu daripada nama ni. Bila aku rasa ni la nama blog aku, maka timbul la persoalan seterusnya-kenapa 'fajar dari sakhra?'

Fajar. Aku rasa semua orang tahu apa maksud fajar tapi bagi aku, fajar membawa seribu hikmah dan maksud tersirat yang boleh diamati. Fajar merupakan permulaan bagi sebuah kehidupan. Fajar juga merupakan simbol kemunculan cahaya yang terang- benderang setelah gelap pekat malam bertamu. Bagi aku, fajar memberi erti permulaan, cita-cita, harapan dan kemenangan. Fajarlah yang menjadi sebab seorang hamba bangun dan meninggalkan kelazatan tidur untuk sujud mentaati perintah Tuhannya. Fajar menjadi pembeza antara mu'min, fasiq dan kafir. Fajar ialah islah dan tajdid.

Sakhra. Padang pasir luas yang berdebu.Tiba masa berangin kencang tapi ada kala bertiup tenang. Malam kadang- kadang menghimpit tulang dan siang kadang-kadang membakar belulang. Bagi aku itulah kehidupan. Safar di padang pasir seumpama menyerahkan nasib diri tanpa sebarang jaminan. Belum tentu cukup air untuk dijadikan bekal. Belum tentu bayangan takungan menjanjikan kenikmatan. Tiba malam pula, tiada teman dan panduan melainkan bintang dan bulan. Aku rasa itulah hidupku sekarang. Bergerak mengheret tubuh dan mengerah kudrat dalam perjuangan bernama kehidupan semata-mata berbekalkan tawakal dan percaya.Yup! tawakal dan percaya.

Jadi,aku kira keduanya-duanya sinonim dengan diriku. Fajar-aku selalu mengharapkan ketibaan fajar dan aku sendiri merupakan fajar. Sakhra-kini sememangnya aku anak sakhra dan hidup ku juga bagaikan sakhra. Inilah medan milikku dan aku mulakannya dengan basmalah...

No comments: