Monday, November 10, 2008

Pakcik kata..(2)

Hari ini pakcik cerita lagi. Pakcik kata yang alam ini dalil kepada wujudnya pencipta yang agung. Kalau pandang dengan mata hati pasti tersingkap keajaiban yang sukar ditafsirkan. Pakcik kata dalam surah an-Naba dicerita pasal penciptaan yang agung. Antaranya pasal gunung yang tercipta sebagai pasak bumi. Gunung dijadikan sebagai 'paku' bumi supaya keaadaan bumi stabil. Hamba wali tanya " sekarang banyak jer gunung dah ditarah..bumi ok jer lagi..tak bergetar pun'. Pakcik senyum. Dia minta kertas dan pen lalu terus melukis. Pakcik kata selain dari bumi ada lagi bahan yang dicipta untuk stabilkan bumi. Pakcik cerita ada satu bangunan di Taiwan dibina siap dengan ladung bertindak sebagai pengimbang. Bila angin kencang bertolak ke kiri misalnya, ladung akan bergerak ke kanan untuk seimbangkan kedudukan bangunan. Macam tu jugak bumi. Dalam bumi ada banyak cairan sama ada di bahagian mantel, kerak bumi ataupun teras. Cecair ini umpama 'ladung' tadi bagi bumi. Allah cipta tiap makhluq tanpa ada sebarang kelalaian. Tiap satu tercipta dengan mekanisma dan sistem yang lengkap. Aku kurang arif tentang teknologi dalam cerita pakcik tadi tapi aku yakin yang Allah memang amat teliti dalam penciptaanNya.

Lepas tu pakcik sambung cerita lagi. Kali ni pasal hadith Jibril. Kisah ketua segala malaikat yang turun menyamar sebagai manusia lalu berdialog dengan Rasulullah dan disaksikan oleh segolongan sahabat termasuk Saidina Umar al-Faruq. Pakcik kata hadith ini penting dari segi kandungannya dan besar dari segi manfaatnya. Sampai ada yang mengibaratkan peristiwa ini mewakil 1/3 dari ajaran islam seluruhnya. Pakcik minta kami bertenang dan memerhatikan 'ibrah' darinya; iaitu :

1) Kedatangan Jibril dalm rupa yang menarik (pakaian yang putih bersih, rambut hitam dan tiada kesan kotoran(athar safar)- ingin mengajar manusia khususnya penuntut ilmu supaya hadir ke majlis ilmu dalam keadaan kemas, bersih dan menarik.

2) Meletakkan tangannya atas paha Nabi yg mulia dan melagakan lututnya dengan lutut Baginda yang suci- sifat pelajar yang cintakan ilmu. Hadir ke kelas pengajian dan memilih tempat sehampir mungkin dengan guru. Konsentrasi akan lebih tersusun dan hubungan ruhi antara penuntut dan guru akan bertambah erat.

3) Jibril bertanya tentang Hari Qiyamah dan Nabi menjawab yang baginda tidak tahu- Sifat tawadhu' yang wajib dicontohi oleh pemimpin dan para pendakwah. Walaupun mempunyai kedudukan yang tinggi di sisi masyarakat dan dipandang sebagai orang alim tetapi tetap tidak malu untuk berkata 'maaf, saya tidak tahu jawapan pada persoalan ini'. Juga dapat dicontohi sifat kenal diri dan tidak lupakan asal usul. Baginda mengajar melalui lisannya yang mulia supaya sentiasa mengakui kelebihan orang lain terutamanya para guru yang mengajarkan ilmu. Seolah-olah Baginda ingin berkata ' kalau tuan (jibril) pun tidak tahu, apatah lagi saya manusia biasa ni'.

4) Jibril datang dalam rupa manusia utnuk mengajar ilmu- Rasulullah dan Jibril menggunakan method lakonan dalam menyampaikan isi pengajaran untuk menarik perhatian para pendengar disamping memberi contoh kepada para muallim supaya menggunakan alat bantuan mengajar dan menggunakan method yang pelbagai ketika mengajar untuk memastikan keberkesanan pengajaran.(Nabi juga pernah melukis di pasir ketika ingin memberitahu para sahabatnya tentang hidup dunia dan kematian).

Banyak lagi ibrah dalam hadith ni kata pakcik. Kalau makin gali pasti kita akan jumpa sinar mutiaranya. Pakcik terus bicara. Kali ini tentang perjuangan datuk kita Hassan pembina. Pakcik cerita satu hari ada pemberita datang bertanya datuk tentang siapa diri datuk sebenarnya. Datuk jawab dia manusia yang tahu asal usul. Datang dari mana dan hendak ke mana. Datuk kata dia ialah ruh baru yang mengalir dalam jasad ummah. Seraya datuk bertanya pada pemberita' kini aku sudah beritahu siapa aku, maka siapa pula engkau sekarang?

Aku puas dengar cerita pakcik. Pakcik berhenti dari kata. Masing-masing merenung jauh. Tenggelam dalam fikiran tersendiri. Aku?

Aku rindu pada datuk hassan.. aku rindu pada Nabi.. rindu pada Jibril..rindu pada Yang berkata-kata dengan surah an- Naba. Rindukah mereka pada aku?........

No comments: