Tuesday, December 21, 2010

Dia jalan yang perlu.Bukan wahyu yang ditunggu.

Di hujung sana mereka berteriak keras ' Kamu sesat! Mazhab ialah syariat dan syariat ialah mazhab sedang kamu bermain dan tidak taat.

Aku kata : Bertenang sahabat. Mustahil pandangan manusia selengkap wahyu, biar datang dari yang punya ilmu. Aku tidak bermain. Aku cuma usaha sedayaku memahami kehendak Tuhanku.

D hujung sini mereka berbisik 'Kita tidak perlukan mazhab! Mazhab untuk golongan tak berilmu. Mazhab itu racun dan bukannya madu.

Aku kata : Sabar teman. Mazhab itu jalan buat pemburu ilmu mengecap manisnya wahyu. Untuk sampai ke tujuan, perlu jalan yang terang agar kaki tak tersadung dan dahi tak terhantuk. Jalan bukan tujuan. Tapi jalan memudahkan langkah untuk sampai ke arah tujuan. Biar tak tersasar. Biar selamat.

Aku kata pada diriku : Wahai diri yang kerdil, berusahalah untuk menyembah Tuhanmu melalui jalan Nabi mu. Pasaklah kaki mu dalam manhaj ahli ilmu. Bertatihlah jika perlu dan jangan sesekali kamu terburu-buru. Semoga barakah sentiasa selimuti dirimu.

2 comments:

nasrullah said...

by the time....

Anonymous said...

suka...
bagus...
teruskan berkarya...