tag:blogger.com,1999:blog-6517524215222503261.post7240855927866242819..comments2011-01-10T03:14:18.563-08:00Comments on fajar dari sakhra: ما لا يتم الواجب إلا به فهوالواجبabu ilhamhttp://www.blogger.com/profile/14712745927289488450noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-6517524215222503261.post-8991498375674341262009-07-22T01:09:50.403-07:002009-07-22T01:09:50.403-07:00Salam,
Tulisan yang menarik. Mungkin konklusinya i...Salam,<br />Tulisan yang menarik. Mungkin konklusinya ialah penggunaan kaedah fiqh itu tak berapa tepat dalam isu menyertai jemaah kerana hanya beberapa jemaah sahaja yg menggunakan kaedah fiqh tersebut utk menggalakkan org lain menyertai jemaah mereka.<br /><br />Adapun dalil menunjukkan kewajipan bekerja dalam jemaah boleh didapati daripada dalil2 quran dan sunnah yang lebih kuat berbanding jika dikaitkan dengan kaedah fiqh tersebut.<br /><br />Apapun memilih mana2 jemaah itu adalah perkara ijtihadi, kerna itu tidak boleh ta'asub dan menyalahi orang lain.<br /><br />Mgkn boleh rujuk kitab muntalaq utk kefahaman mendalam mengenai bekerja dalam jemaah utk membentuk daulah. <br /><br />Allahua'lamAbu Yasirhttps://www.blogger.com/profile/03513828965314258878noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6517524215222503261.post-48627019391307790002009-07-20T18:18:46.228-07:002009-07-20T18:18:46.228-07:00Huhu..ruang comment ini rasanya dah buka 1 tajuk b...Huhu..ruang comment ini rasanya dah buka 1 tajuk baru yang berbeza dari perbincangan asal.<br /><br />Pada hemat saya, isu yang ingin dibawakan oleh suami saya adalah mengenai kewajaran menggunakan kaedah usul fiqh (seperti yang dinyatakan) untuk menentukan kewajipan menyertai jemaah. Dan perkara semasa yang dibawa hanyalah untuk menunjukkan KESAN sekiranya kaedah usul fiqh tersebut digunakan dalam menentukan hukum dan bukanlah isu utama.<br /><br />Lebih enak rasanya jika perbincangan ini methodnya adalah usul fiqh juga. Dan perlu diingatkan, entry ini berbentuk PERBINCANGAN dan bukanlah sebuah KEPUTUSAN. Maka ada baiknya kita berbincang secara lebih ilmiah. Jangan menidakkan sumbangan siapa sahaja kepada islam samada berjemaah atau tidak [kami suami isteri juga menyertai jemaah dan lebih menarik jemaah kami berbeza ^_~].<br /><br />Saya pernah diberitahu naqibah "kewajipan berjemaah adalah seperti kewajipan menunaikan solat (yakni) jika ditinggalkan adalah berdosa". Pulang dari usrah, saya bertanya kepada suami dan kami berbincang. Benarkah begitu? Sekiranya ia seperti kewajipan solat, adakah kita bersungguh mengajak orang menyertai jemaah seperti kita bersungguhnya kita memastikan setiap orang menunaikan solat pada waktunya? <br /><br />Keadaan semasa tidak memperlihatkan fenomena yang sebegitu. Malah dalam mengajak orang berjemaah masih ada saringan orang-orang plihan. Dan sesetengah jemaah masih mengamalkan konsep sirr wa hazar. Maka, wajarkah kita mengatakan orang yang tidak berjemaah berdosa? <br /><br />Dan persoalan ini membawa kepada kaedah usul yang digunakan untuk menentukan hukum berjemaah. Akhirnya sampailah kami ke perbincangan ini.<br /><br />-THE WIFE-dhuha sakeenahhttps://www.blogger.com/profile/01166607487364148509noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6517524215222503261.post-20731533305245383262009-07-15T03:45:06.881-07:002009-07-15T03:45:06.881-07:00saya secara kebetulan (dan mungkin ditakdirkan) te...saya secara kebetulan (dan mungkin ditakdirkan) terjumpa blog ni secara tak sengaja. tapi mungkin Allah sengajakan. <br /><br />takpela. itu tak penting.<br /><br />saya macam agak setuju dengan pendapat anoni.<br /><br />saya pun masih baru dengan usrah. dan pasal jemaah ni baru didedahkan. pendapat saya yang masih hijau ni, mungkin terlalu kerdil. tapi selama saya mengikuti program-program yang ditetapkan oleh wadah tertentu, saya ada merasakan kebaikan mempunyai jemaah.<br /><br />cuma paling penting, kita jangan terlampau skopkan sampai 'taksub' pada jemaah. walhal kita bekerja untuk islam bukan hanya untuk jemaah sahaja. <br /><br />sebab kadang2 terdapat beberapa jemaah islam. dan memandangkan gerak kerja berbeza, pendekatan yang diguna berbeza ada yang kadangkala ibarat seperti tak sehaluan.<br /><br />namun hal ini tak sepatutnya berlaku seandainya kita punya matlamat yang satu. menegakkan khilafah islam kembali. kerja dakwah takkan selesai selagi semua manusia belum menerima maklumat tentang kebenaran islam.<br /><br /><br />gerak kerja mungkin berbeza, wadah dan jemaah mungkin berbeza, namun biar kita punya satu fikrah, satu matlamat, satu tujuan. gerakerja berbeza tidak bermakna kita tak dapat bergerak bersama. cuma perlu persefahaman dan hormat akan pendapat antara satu sama lain.<br /><br />tak perlu ada rasa,<br />'pendapat ni paling betul'<br />'pendapat tu salah'<br /><br />walau apapun caranya, semua cara tu adalah yang terbaik asalkan masing2 FAHAM peranan kita sebagai khalifah dan masing2 memainkan peranan.<br /><br />jauh di sudut hati saya, janganlah sampai kita nak adakan jemaah tapi ummah makin berpecah belah. <br /><br />walau cara macamana pun patut tak menjadi masalah asal bergerak pada matlamat yang sama.<br /><br />saya ada je kawan yang kurang didedahkan dengan usrah dan tentang tarbiyah jauh sekali. tapi apa yang saya cuba bimbing dia dari semasa, adalah perkara-perkara asas.<br /><br />supaya bila diri dapat menjadi individu yang benar-benar muslim, akan terbentuk pula baitul muslim dan seterusnya kerajaan dan negara islam.<br /><br /><br />maaf andai tersalah mana2 bicara. hanya sekadar meluahkan pendapat peribadi. boleh mengkritik dan menambah apa yang kurang. sekian.<br /><br />wallahu'alam.everjihadhttps://www.blogger.com/profile/03856033653977537575noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6517524215222503261.post-22819345544738754632009-06-27T00:59:26.735-07:002009-06-27T00:59:26.735-07:001. Bekerja secara jama'ie memang sunnah. Rasul...1. Bekerja secara jama'ie memang sunnah. Rasulullah s.a.w. sendiri bekerja secara jama'ie dan melakukan syura bersama para sahabat.<br /><br />2. Namun, dalam IM, ibadah juga dijama'iekan. Mendorong sesetengah ahli gerakan Islam untuk melakukan ibadah untuk memenuhi kriteria yang ditentukan jemaah. Contohnya, qiam jama'ie sebulan sekali. Benar ia merupakan suatu tarbiyah. Namun, cuba kita susuri sistem pentarbiyahan yg paling mantap, yakni sistem pentarbiyahan Rasulullah s.a.w. Adakah baginda pernah mewajibkan suatu ibadah jama'ie, selain solat 5 waktu?<br /><br />3. Islam itu syumul, dan apa yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w. itu syumul, dan tak perlu ada sistem lain yang perlu kita guna, selain sistem yang digunakan oleh Rasulullah s.a.w.<br /><br />4. Tentang usrah itu sendiri, adakah Rasulullah pernah mentarbiyah para sahabat demikian? <br /><br />Dengan menentukan murabbi bagi kumpulan2 kecil, dan murabbi2 tersebut bertanggungjawab menilai mutarabbinya dari segi ibadah dan akhlak.<br /><br />Di sini, akan timbulnya rasa untuk menjadi baik agar murabbi dapat meningkatkan dia ke tahap seterusnya.<br /><br />Malah, silibus yang perlu diikuti bagi setiap tahap juga dicerakin2kan menurut majlis tertinggi jemaah.<br /><br />Setakat ilmu ana, Rasulullah tak pernah berbuat demikian. Baginda tak pernah membahagi2kan sahabat kepada kumpulan2 kecil utk ditarbiyah oleh seorang sahabat yang lebih hebat akhlak dan ilmunya.<br /><br />Apa yg baginda lakukan adalah, baginda mengumpulkan mereka semua di masjid, dan mentarbiyah mereka di masjid secara beramai2, dan semua mengikut silibus yang sama tanpa terpecah2.<br /><br />5. Berada dalam gerakan Islam juga, ibadah yang tak wajib menjadi wajib seperti puasa seminggu sekali, usrah seminggu sekali, program sebulan sekali.<br /><br />Sedangkan, Islam telah sempurna. Apa yang tidak wajib tetap tidak wajib, dan pihak jemaah tidak berhak untuk mewajibkan mana2 ibadah kepada para ahlinya.<br /><br />6. Ana bersetuju kita perlu bergerak secara jama'ie kerana ia sunnah. Namun, harus dipastikan, gerakerja sentiasa selari dgn sunnah Rasulullah s.a.w.<br /><br />Wallahu a'lam.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6517524215222503261.post-77315943137056621722009-06-26T08:56:31.596-07:002009-06-26T08:56:31.596-07:00Salam
Ana setuju terdapat sesetengah (bukan semua)...Salam<br />Ana setuju terdapat sesetengah (bukan semua) penggerak dakwah yang ‘memandang sebelah mata’ individu yang tidak berada dalam jemaah dan ini sesuatu yang perlu diperbetulkan. Tetapi ana kurang bersetuju jika dikatakan beramal secara jamaie (dalam jemaah) itu tidak wajib. <br />Beberapa persoalan:<br />1. Apakah ada cara lain untuk tertegaknya daulah selain gerak kerja dalam tanzim yang tersusun yang pastinya menuntut kepada pembentukan jemaah?<br />2. Rasulullah juga tidak bergerak secara individu, tetapi dalam gerakan jemaah yang teratur bersama-sama sahabat-sahabat seperjuangan.Point di sini, semasa zaman kegemilangan Islam itu sendiri, di belakangnya terdapat gerakan dalam jemaah(dengan kehendak dan pertolongan Allah jua yang pastinya). <br />Dulu ana juga pernah berfikiran seperti ini. Tapi setelah membaca beberapa buku karangan pemimipin Ikhwan , (amat panjang untuk dihuraikan, mungkin nta pn prnh bc Maza Ya’ni n Bagaimana Kita Menyeru kepada Islam) terdapat satu hujah kukuh betapa wajib bekerja secara jemaah. Mungkin isu ‘bias’ akan timbul sebab mereka lah yang berijtihad dalam isu jemaah ini, tetapi dalil-dalil yang diberi seperti tak dapat disangkal yang meyakinkan ana tentang kewajipan itu.<br />Mungkin ijtihad mereka boleh jadi betul dan salah, tapi jika salah sekalipun Allah tetap memberi ganjaran. Dan di kala dunia Islam yang semakin meruncing, punya pilihankah kita?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6517524215222503261.post-45287725140891141792009-06-25T09:29:43.001-07:002009-06-25T09:29:43.001-07:00terima kasih...menjawab persoalan yg sudah lama te...terima kasih...menjawab persoalan yg sudah lama terpendam..nuurIlahihttps://www.blogger.com/profile/17743875246685939350noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6517524215222503261.post-22609096520507342062009-06-23T07:14:13.905-07:002009-06-23T07:14:13.905-07:00Izinkan ana menambah lagi tentang mereka yang beke...Izinkan ana menambah lagi tentang mereka yang bekerja untuk gerakan Islam.<br /><br />1. Mereka hidup dalam lingkungan yang sangat eksklusif, menyebabkan mereka kurang arif dgn realiti masyarakat iaitu mad'u itu sendiri, dan menyebabkan sasaran dakwah tidak tercapai.<br /><br />2. Ke mana kita mengajak manusia? Kepada Allah dan agama yang diredhaiNya,Islam. <br /><br />Namun, kewujudan gerakan Islam ini seolah2 telah memecahkan Islam yang syumul itu kepada ideologi2 yang kecil. Sedangkan Islam itu sendiri telah syumul, dan tak perlu kepada ideologi tambahan untuk 'lebih mensyumulkannya'.<br /><br />3. Hidup adalah ibadah.<br /><br />Makan, tidur, menunaikan hak isteri dan keluarga, bersosial adalah ibadah. <br /><br />Namun, mereka yang bekerja untuk gerakan, sering terlupa hakikat ini, dan memandang bahawa bekerja untuk gerakan itulah ibadah.<br /><br />Sedangkan, ibadah itu luas maknanya.<br /><br />Tulisan ini tidak berniat untuk mengguris hati sesiapa. Maaf andai ada yang terguris.<br /><br />Wallahu a'lam.ahmadnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6517524215222503261.post-42466017648960817992009-06-22T23:36:44.179-07:002009-06-22T23:36:44.179-07:00setuju! hal ni sering berlaku di kalangan orang yg...setuju! hal ni sering berlaku di kalangan orang yg ikut usrah..mereka memandang sesuatu dengan horizon yang sempit. Tapi tak semua la macam tu.ahmadnoreply@blogger.com